ANASAYFA
Anasayfa | Forum Anasayfa | Profil | Kayıt | Aktif Konular | Arama
Kullanıcı İsmi
Şifre:
Şifremi bu bilgisayarda hatırla! 


Şifrenizi Unuttunuz mu?

 
 Bütün Forumlar
 PİLOTAJ
 F-16 ve mach uzeri ucuslar
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
 
Yazan Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
snipercan
üye


Turkey
119
Cevap
Gönderilme Tarihi - 06/03/2002 :  18:48:58  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
merhaba ben F-16 nin mach ve ustu hızlarda ki ucuslarda ucagın kumandasının nasıl oldugunu merak ediyorum?daha yavas mı yoksa cok daha hızlı ve sert mi?
Ayrica tekrar mach ve ustu hizlar icin G olayi nasil oluyor bu hizlarda ucak 9G ye ulasabilirmi?

Ucmak yasamaktır.

nasa
üye


Turkey
78 Cevap
Gönderilme Tarihi - 08/03/2002 :  13:19:17  Profili Göster  Ziyaret nasa'ın Anasayfasını   nasa a bir ICQ mesajı Gönder  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Evet Celal bey:) BEnde merak ediyorum bir an önce cevaplarsanız iyi olur:)

Aliens - We Are Alone?Sayfa Başına Git

Voyager
üye


Turkey
20 Cevap
Gönderilme Tarihi - 08/03/2002 :  22:40:59  Profili Göster  Ziyaret Voyager'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Mach üzeri uçuşlar genellikle yüksek irtifalarda yapılır. Uçağa ne kadar "G"'ye sebep olacak kumanda vermiş olsanız da ortalama 3-3.5 G üzerine çıkmak pek mümkün değildir. Çıkabilecek olsanız da bu defa uçak mach altı sürate düşecektir. Daha düşük irtifalarda ne olur derseniz ben denemediğim için bilemeyeceğim :)Sayfa Başına Git
snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 09/03/2002 :  12:23:53  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
bildigim kadariyla alcak irtifada once ucagın burnu kaldirilarak suratin mach alti olması saglaniyor cunku gaz kolunda herhangi bir azaltma motor pallerinin dagilmasina sebep olabiliyormus.Konustugum bir F-16 ci 200 feet civarinda 1.3 mach gormus o soylemisti ama ayrintilari hatirlamiyorum!
Belki bir gun denersem ogrenir anlatirim:))

Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

flyingfortress
üye


Turkey
81 Cevap
Gönderilme Tarihi - 13/03/2002 :  19:34:35  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
G olayı sürate bagli oldugu icin, ne kadar sürat o kadar G desek yeridir.
(ben de denedim simülatörlerden biliyorum).G olyainin artisina sebep ise AoA yani hucum acisidir. alfa acisinin fazlaligi, sürat fazla ise G yi artirir
Yalniz su da bir gercek ki G olayinin mach ile ilgisinden cok, irtifa ile iliskisine göz atmakta yarar var. Zira tehlikeli olan budur.
Mesela deniz seviyesinde, Mach1 de keskince bir donus yaparken 5G lik bir ivme olustugunu varsayalim. (hücüm acisini göstergeden okuyalim, bir yere not edelim)
Bu sefer, ayni sürat ile 30,000 ft de ayni hucum acisi ile dönmeye calisalim.
Sonra da ivme ölcerden G yi okuyalim bakalim ne gosteriyor.(okuyacagimizi hic sanmiyorum, ekran coktan kararmistir en son 8 G okunabilirdu)
Özetle, yüksek irtifalarda ivme kuvvetlerinin etkisi cok kücük bir manevra ile büyümektedir. İste bu yüzden dogfightler genelde yere yakin cereyen eder.
Ben bu kadarini biliyorum.
Baska fikir beyan etmek isteyenler olursa dinleriz.
selamlar
remzi ozturk

ultimate simulator
projects designerSayfa Başına Git

aggressor
üye


Turkey
22 Cevap
Gönderilme Tarihi - 19/03/2002 :  14:11:03  Profili Göster  Ziyaret aggressor'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
dogrudur

mach ve macha yakin suratlerde G zink diyegelir Cok kibar davranmak gerekir

hatta pike acsanir bile 5 g gorursunuz

1 machta oksursen biraz ceksen 7, 8 G ye gelir yüksek süratlerde usturuplu davranmak lazim


Sayfa Başına Git

snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 19/03/2002 :  20:04:23  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
peki mach ustu ucuslarda aniden gaz buyuk oranda kesilirse sonucunda ne olur??


Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

Voyager
üye


Turkey
20 Cevap
Gönderilme Tarihi - 22/03/2002 :  03:59:11  Profili Göster  Ziyaret Voyager'ın Anasayfasını  Alıntıyla Brilikte Cevapla
Can kardeşimin sorusunu -kesin olarak şöyle olur- dememekle beraber, aklıma gelen olasılıklar dahilinde cevaplamaya çalışayım:
Mach üzeri bir uçuşta gaz kolunu veya kollarını ani olarak büyük oranda geri kesmeyi denerseniz,
1. Motor ne der acaba: Jet motoru, çoğu arkadaşımızın malumu olduğu gibi, ne kadar yakıt o kadar hava (Yani oksijen) prensibi ile çalışır. Mach üzeri bir uçuş için yüksek oranda yakıt kullanmanız, bunun sonucu olarak da daha fazla hava girişine ihtiyacınız olacaktır. Jet uçaklarında ne kadar ekmek o kadar köfte (Yakıt/hava oranı) prensibini sağlamak amacı ile motor hava alığında hareketli yüzeyler veya benzeri sistemler kullanılmaktadır. Yani siz pilot olarak gaz koluna her kumanda verişinizde, motora giden yakıt oranına bağlı olarak, uçağınız da otomatik olarak motora gitmesi gereken hava miktarına, hava alığı girişindeki hareketli sistemler ile kumanda vermektedir. Gerektiğinde motora çok miktarda (Yüksek debili) hava giderken bazen de az miktarda gerekir. Ani bir gaz kolu hareketinde eğer uçağınızın bu sistemi gecikmeli çalışır ve gerekli hava/yakıt oranını sağlayamazsa motor veya motorlarınızın durmasına sebep olabilirsiniz.
2. Ani deselerasyon: Seri olarak gaz kolunu hatırı sayılır kadar yüksek bir trust (İtiş gücünden) yine hatırı sayılır bir oranda geriye çektiğinizi kabul edip, motorunuzun da bu yaptığınıza sesini çıkartmadığını düşünelim. Bu sefer de omuz bağlarınız otomatik olarak kilitlenecek ve size adeta "Otur oturduğun yerde nereye gidiyorsun??" diyecektir.
3. Çokta kötümser olmayalım: Omuz bağlarınız kilitlenmediyse, bordo panelindeki göstergeleri o ana kadar hiç bu kadar yakından görmediğinizi farkeder, yeni birşeyler öğrenmiş olursunuz.
Şaka bir yana, F-104'de uçmuş bir büyüğümün tecrübe uçuşunda başından geçenleri anlatmak Can'ın sorusuna sanırım yanıt olur. Yazdıklarım hatırımda kaldığı kadarı ile ilk ağızdan dinledklerim olacak..

-Tecrübe uçuşlarında F-104'lerde denediğimiz sistemlerden biri de mach üzeri uçuşlarda sürat limitini geçtiğimizde "Slow Down" ikaz lambasının (Affınıza sığınarak: Buna çüşş lambası derlermiş) yanıp yanmadığını kontrol etmekti. Sürat limitini geçtiğimizde bu sistem önce pilotu ikaz eder, pilot tarafından gaz kolu geri çekilmediğinde maksimum +15 saniyelik zaman içinde uçak eğer A/B' de ise çıkardı.. İkaz lambası yanmıştı ama ben +15 saniyelik tolerans zamanını bekleyeyim diye düşünmüştüm ki.. Uçak A/B'den çıktı, öne doğru bir anlık deselerasyon sağ elimdeki lövyeyi de ister istemez ileri itmeme sebep oldu. Negatif G ile birlikte uçak zemininde gözle görülemeyecek kadar küçük toz zerrecikleri, kask vizörüm aşağıda olduğu halde, aralardan girip gözlerime doldu.. ve uçağın kontrolünü kaybettim. Bir anlık refleks ile sol elimi gaz kolundan çekip gözlerime atayım istedim vizöre dank diye çarptı.. Hayatta kalmış olmamı galiba 40 000 feet'e borçluyum"

Biraz uzun oldu.. Ama küçük de olsa bir soru (Can'ın sorduğu gibi)havacılıkta insanın aklına hiç olmayacak denilen ama gerçekleşmiş olayları getirebiliyor.. Umarım okurken sıkılmamışsınızdır.

Ferhat EROL
Hv. Plt. Yzb.

Sayfa Başına Git

snipercan
üye


Turkey
119 Cevap
Gönderilme Tarihi - 06/04/2002 :  15:54:08  Profili Göster  Alıntıyla Brilikte Cevapla
merhablar,
Aslında bu tip seyler pervaneli ucaklarda dahi oluyorlar.mesala T-41D de gazı bir anda kesince burun ne kadar hızlı düşüyor.Özellikle inişleri kanımca daha tehlikeli hake getiriyor bu durum.Aynı sekilde bir anda gaz acınca burun gene hızlı bir biçimde kabarıyor kalkısta ve pas gecerken cok dikkatli olmak gerekiyor.ucak burnuhavadayken bir anda Perdövites(stall) olabiliyor.

Ucmak yasamaktır.Sayfa Başına Git

   
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Printer Çıkışı Al
Sıçra:

Tayyareci Forum : İKOVAN BİLİŞİM

Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000