birgi
üye
   
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 14/03/2002 : 14:59:15
Merhabalar;İnternette konuştuğum bir yunan,oradaki bir TV'de izlediği bir dogfighttan bahsetti.Sölediğine göre yunan pilotu 10G'lik bir dönüş yapmış.Ama benim F-22'den bildiğim kadarıyla 8G'de görüntü kararıyor.yani eğer gerçekse 10G'lik bir dönüş sonrası pilota ne olur? |
snipercan
üye
  
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/03/2002 : 13:25:05
normalde normal bir insan icin goruntu karamasi ve once gray-out sonra black-out G-suit olmadan 7G de falan olur ancak bu G-suit ile 9G ye kadar cikabiliyor. normalde bir F-16 ucagi 9G cekebilir ancak bu sure cok uzun degildir ve asarsa pilot bayilir(unconsciousness olur).Eger ucak 9G yi asarsa pilotlar dayanabilir ama hepsi degil ve eger bu sure uzun olursa olebilir.Ayrica yanlıs hatırlamıyorsam bir ucakta lovye yi cok fazla cekip fazla guc uygularsa pilot bu durumda ucak normal sinir olan 9G yi asip 12G ye kadar cekebiliyor(Mirage in bir modeli)ancak bu kuvvet ancak cok acil durumda uygulanabilecek kadar fazla ve hizli olmali.Mesala son surat yere yaklasirken :))Ucmak yasamaktır. |
Voyager
üye
Turkey
20
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/03/2002 : 14:17:27
Yüksek G kuvetlerinin pilotlar üzerindeki etkilerine bir iki ilave de ben yapayım.. Bir pilotun uçuş sırasında maruz kaldığı G kuvetinin yaratacağı etkiler, çekilen G kuvetinin büyüklüğüne ve o G kuvvetinde kalınma süresine bağlıdır (Snipercan bahsetmiş bundan). Ancak bunun yanısıra o G kuvvetine ne kadar sürede ulaşmış olmanız da önemlidir. 10 G'lik bir kuvvete 1-2 saniyede de çıkabilirsiniz, gittikçe artan 10-15 sn'lik bir manevranın da sonucunda da. Genellikle jet pilotları G öncesinde vücutlarını sıkarak maruz kalacakları G etkisine önceden kendilerini hazırlarlar. Bazı durumlarda ise bunu yapmak için pilota zaman kalmayabilir.. Bu durum uçaktaki bazı kumanda arızalarında, bazen de çift kokpit uçuşlarda kumandaların kendisinde olmayan uçucuların başına gelmektedir. Hazırlıksız ve çok kısa bir süre içinde çıkılacak 10 G gibi bir kuvvet boyun ve bel fıtıklarına, disk kaymalarına sebep olabilir. Eğer bu durum pilotun başı düz durumda değilse, yani sağa veya sola bakıyorken, eğik duruyorken gerçekleşirse eyvahlar olsun :) Ferhat EROL  |
snipercan
üye
  
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/03/2002 : 18:27:22
Pilotlar AGSM denilen Anti G Straining Maneuver denilen hareketin egitimini alirlar ve ucak daha 9G ye cikmadan vucutlarini kasabilirler.AGSM de pilot once ayak parmaklarindan baslayarak butun vucudunu asagidan yukariya kasmaya baslar boylece damarlarini sikistirarak kanin asagiya inmesini engeller.ZAten G-Siut de bu iste pilota yardimci olan bir giyisidir.Ayrica G iki gruba ayrilir relax G de G kuvvetleri yavas yavas biner AniG de 1 ile 2 saniye arasinda 9G ye cikilir ki en zor u budur.Arkada oturan pilot (yada Silah Sistem Subayi) ise gerekli egitimi almis biridir ve F-4 lerde ucar ki bu ucaklarda 8G den fazlasini cekmezler(galiba 8G bile cekmezler emin degilim)F-16 larda ikinci kisi ogretmen pilottur onde ogrenci oturur.Ayrica 10G ye cikmaz cunku ne kadar guclu olursa olsun normal insan vucudu bu basinca dayanamaz.Ucmak yasamaktır. |
Voyager
üye
Turkey
20
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/03/2002 : 20:50:32
"Ayrica 10G ye cikmaz cunku ne kadar guclu olursa olsun normal insan vucudu bu basinca dayanamaz" Snipercan'a birkac soru: 1. Jet uçaklarında, F-5/F-4 ve F-16 için fırlatma sandalyesine kumanda verildiğinde, pilot üzerine binen G yükü nedir? 2. Bu G yükü 10 üzeri ise -ki öyle- fırlatma sandalyesini kullanmış pilotlar nasıl hayatta kalabiliyorlar? 2. G birimi nedir? G basınç mıdır yoksa ivme midir? Hadi parmaklarımızı yorarken biraz da fizik bilgilerimizi yoklayalım ne dersiniz?  |
flyingfortress
üye
 
Turkey
81
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 00:30:33
selam :))) konuya baya sarmaya basladi... devam edelim: snipercandan alinti: "...9G yi asip 12G ye kadar cekebiliyor..ancak bu kuvvet ancak cok acil durumda uygulanabilecek kadar fazla ve hizli olmali.Mesala son surat yere yaklasirken :))" Son sürat yere yaklasirken o manevrayi yapan bir F-16 nin gösteri sirasinda binlerce kisinin ve kameralarin gözleri önünde yere cakilisini hatirlarsiniz: Eylemsizlik denen bir gercek var tabi. Siz ucagin burnunu alabildigine yüksek bir G manevrasi ile yukari verseniz bile, ucak bir müddet daha asagi dogru haraketine devem edecektir. ki bu olayda da tam böyle olmustu. burun üstü cakilmadi ama "sink rate" asiri idi. Buna benzer bir olay daha var, yani eylemsizlik seysi ile ilgili. o da cok meshurdur hatta internet üzerinde video klipleri gezer durur. Su-33 ün düsüsü. Bir "loop" sonrasi düz ucusa gecerken sebebi bilinmez bir sekilde pilotlar kontrolü kaybediyor. ucak bir-iki spin atiyor, birbucuk karisik roll yapiyor, derken toparliyorlar durumu. ama ne yazikki gene sink rate cok fazla evet burun yukarda, ama eylemsizlik kuyrugu carpmaktan kurtaramiyor. yere sürtüp alev aliyor kisa bir müddet yükseldikten sonra atlayisla kurtuluyorlar. ultimate simulator projects designer |
birgi
üye
   
Turkey
392
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 12:43:33
Mevzusu geçen Su-33 videosunu nereden bulabilirim? |
snipercan
üye
  
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 17/03/2002 : 20:06:26
1 firlatma sandalyesinde binen G yuku y(anlis bilmiyorsam gene) 12G kadar ancak cok kisa surede olusan ve azalan bir G bu ki kullananlari kaci herhangi bir kırık olmadan yere inebiliyorlar.aslinda fırlatma esnasında dogru bir oturus vaziyetinde ve AGSM yapmıs olmak gerekiyor. 2 yukarda 3 G aslında bir ivme kuvveti normal hareketsiz insanda yer cekimi ivmesi 1G dir.ancak G katsayısı arttıkca insan vucudu bunu uzerine binen bir basınç gibi hissediyor ben 2,5-3G yi gördüm:) Ucmak yasamaktır.
|
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 19/03/2002 : 13:53:33
sandalye minimum 14 G verir M baker olanlarda well kardes aslinda dogru soyledi sustain mi rapid G onset mi? anlik G bi ucak 10 11 G ceker heralde (hic cekmedim bilemiycem ne iseyararbi iseyaramaz da . Bu G olaylarini benim sayfadanbakin tayyarecide havamuharebesi yaziyoya enerji konusu ucaklargenellikle 10 g de yapisal haSARA UGRAR tabi pilotta f-16 FCS (ucus kontrol sistemi CAT le bunu engeller analog ucaklarda olabilir neyse sorun soyluyelim  |
snipercan
üye
  
Turkey
119
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 20/03/2002 : 09:27:08
peki 14G ye pilotlar atlama esnasında nasıl dayanyorlar??bazen sakatlanmalar oluyor ama bazende saglam inebilenler oluyor.nasıl??Ucmak yasamaktır. |
aggressor
üye
Turkey
22
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 25/03/2002 : 22:18:25
quote:
peki 14G ye pilotlar atlama esnasında nasıl dayanyorlar??bazen sakatlanmalar oluyor ama bazende saglam inebilenler oluyor.nasıl??Ucmak yasamaktır.
Normalde o 14 G accelerasyondan olan G dir (Yani Boost time da) Acceleration tamamlandıgından ki bu 10 saniye bile degil .Hafif ayılma bayılma olsa bile normale donuyosun herkestede olmuyo. iste bu rapid G onset olayı. Sustain olsa dayanamaz kimse herhal. mesela dogfightta bir tur (360 derece ) saniyede 16 deg/sn baş degistirsen desek 360 derece /16 = 23 sn ediyo yani iki tur 46 saniye. Oldukca zor olurdu işte bu durumlarda L-1 M-1 gibi AGSM teknikleri; GSuit Combat Edge gibi aksesuarlar gerekiyor.  |
flyingfortress
üye
 
Turkey
81
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 26/03/2002 : 22:24:35
Yukarda mevzusu gecen bir Su-33'un düsü videousunu nerde bulunabilecegi soruluyordu: iste adres Birgi, http://www.globemaster.de/airextreme/jets.html bir cok ilginc videoyu (ses hizinin asilmasi F-14, B-1 in se hizini astigi an, vs vs )indirebilirsin. selamlar.ultimate simulator projects designer |